PlayOjo vägrar marknadsföring när tv-tittandet består av många unga

Playojo__liten logo
Spelreklamen har lämnat få oberörda. Nätcasino som tapetserar busskurer, nätet och och tv med erbjudanden om bonus, vinster och höga odds. 24/7 kan tyckas, men när ett av de nya spelbolagen satte ned foten i juni kanske vi ser en ny trend med allt färre reklaminslag.

Det är PlayOjo som slutar sända tv-reklam under prime-time, dvs klockan 16.00 – 21.00 , när tv-tittandet är högt bland unga.  Nätcasinot uppmanar samtidigt branschkollegorna att göra detsamma. Costas Alexandrou, VD för Skill On Net Ltd (innehavare av PlayOjos licens), kommenterar beslutet:

”Som ett ansvarsfullt spelbolag vill vi utöva måttfullhet i vår marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. Vi med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt.” Källa: Breakit

Kommer spelmarknaden att självreglera eller måste staten lagstifta mot spelreklam? Det och mycket annat, diskuteras under Almedalsveckan. På måndag 1 juli, kl 13 – 14, arrangerar Svenska Spel:

Är måttet rågat? Behöver spelreformen reformeras?

Vid årsskiftet omreglerades spelmarknaden. Spelreformen har både rosats och risats. Vi har en marknad med lika villkor och ett nationellt avstängningsregister. Samtidigt har spelreklamen ökat dramatiskt och branschens anseende sjunkit. Hur har omregleringen fungerat hittills och vad behöver göras? Hur säkerställer vi ett högt konsumentskydd och en måttfull marknadsföring av spel? Kan branschen enas och på så sätt vända den negativa opinionen eller kommer vi behöva ta efter Italien och införa ett förbud mot spelreklam?

Plats: Innegården på Joda Bar och kök, Skeppsbron 24

Medverkande:

  • John Weinerhall, Ansvarig spelmarknadsfrågor, Moderaterna
  • Pierre Bergström, Försäljningsdirektör, Hemnet
  • Thomas Mattsson, Ansvarig utgivare, Expressen
  • Jimmy Nilsson, Ordförande, Spelberoendes förening Göteborg
  • Patrik Hofbauer, VD, Svenska Spel
  • Erik Strand, Ordförande, Svenska Spel
  • Ulrika Fjällborg, Moderator

Under tisdagen hålls 2 seminarier om spelbolagens marknadsföring, ett på morgonen och ett under eftermiddagen:

Vem tar ansvar för spelbolagens marknadsföring?

Sedan omregleringen vid årsskiftet visar mätningar att spelreklamen bara ökat. Vilken roll och ansvar har de olika aktörerna? Är det innehållet eller mängden av spelreklam som är problemet? Vad är egentligen måttfullhet och räcker det eller måste man skärpa lagstiftningen? Hur och kan vi skapa en hållbar spelmarknad? Panelen diskuterar orsaker, lösningar och måttfullhet kring marknadsföringen från spelbolagen.

Tisdag 2 juli, klockan 9 – 9:45

Plats: Trädgården på Mellangatan 22

Arrangör: Resumé, Reklamombudsmannen och SPER,.

Medverkande:

  • Ardalan Shekarabi, civilminister
  • Anders Årbrandt, vd, Postkodlotteriet/Nova Media
  • Dersim Sylwan, Sverigechef, Kindred
  • Jenny Nilzon, vd, SPER
  • Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen, RO
  • Jan Fager, jurist, TU – Medier i Sverige

Vem ska ansvara för reklamen på en hållbar spelmarknad?

 Spellagen hade knappt vunnit laga kraft när kritiken mot spelreklamen var så massiv att civilministern hotade att stoppa den helt under devisen: spelmarknaden måste bli mer hållbar. Frågan är vem som ska ansvara för vad som är bra reklam – branschen och byråerna eller politiken?

Hur mycket kan, och ska, politiken intervenera på en licensierad marknad? Finns det en korrelation mellan ärenden som anmäls till Reklamombudsmannen och reklam som uppfattas som aggressiv och/eller dålig? Är det skillnad på reklam som stör politiken och som stör publiken?

Tisdag 2 juli, klockan 15:30 – 16:30

Plats: I Trädgården, Strandgatan 24

Arrangör: ATG

Medverkande:

  • Göran Åkestam, Grundare, Åkestam Holst
  • Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman, Reklamombudsmannen
  • Malin Häger, Försäljningschef, TV4
  • Anton Glanzelius, Utvecklingschef, Mastiff
  • Sten Andersen, Moderator, ATG

Mer info och samtliga programpunkter under Almedalen 2019, finns i programmet https://program.almedalsveckan.info/event/search/