Med sikte på framtiden och nya slots: En intervju med Play´n GO

Casino.se intervjuar svenska spelutvecklaren Play´n GO om framtidsvisioner och planerna på nya spelautomater.

Vi på Casino.se har suttit ner med Magnus Olsson, säljchef hos Play´n GO, en av marknadens mest kreativa och innovativa spelutvecklare, för att få en exklusiv inblick i hur företagets planer inför framtiden ser ut och vad vi kan förvänta oss för nya spel.

Intervjun som genomfördes i april 2020 presenteras i sin helhet nedan.


Förra året var ett bra år för Play´n GO med många framgångar. Hur ser 2020 ut för er?

”2020 gav oss en rivstart. Vi hade vårt bäst ICE London någonsin, och vår plan för framtiden blev väldigt väl mottagen. Vi kommer att behålla vår inriktining och den plan vi har haft en längre tid och vägen framåt är fylld med massor av nya speltitlar, massor av energi i allt vi företar oss, höga krav på kvalitet och ser till att få ut det bästa av starkar samarbeten över hela branschområdet.

Det ser ut som om 2020 kan bli ett av våra allra starkaste år i braschen, vilket är ett bra tecken för framtiden.”

 

Med lansering av många nya spel och ett samarbete med LATAWin Group, som tar era spel och era bonusar till nya marknader, så har Play´n GO fått en spännande start på spelåret 2020 minst sagt.

Vad har vi mer att se fram emot från Play´n GO? Kan du dela med dig av nya marknader ni har ställt in siktet på, eller nya spel som vi ska hålla utkik efter?

”Det är ganska enkelt, där det finns regleringar, är dit vi kommer att gå. Vissa faktorer kan behöva beaktas, men vår strategi kvarstår. Vi är helt fokuserade på reglerade marknader – det är vår hemmaplan.

För närvarande tittar vi på Grekland, Serbien, Ukraina, USA, Argentina och även på  Nederländerna och Tyskland.”

När det gäller spelen är färdplanen fylld och det är svårt att peka på specifika spel. Jag måste nämna vår nyutgivna Ring of Odin; ett spel med vikingatema som har fantastisk grafik, en berättelse som är nära kopplad till sagan och samtidigt har riktigt bra spelunderhållning.

Vi har också två stycken 3-hjuls spel på gång, båda ger spelarena en resa tillbaka till tecknade filmer från 1940-1960 men på väldigt olika sätt. Agent Destiny låter dig träda in i  de hemligha sagenternas värld medan Charlie Chance ger färg till de svartvita tidiga tecknade serierna.

Vi fyller också på vår samling med äventyrsslots med spelet Shield of Athena. Dessutom samarbetar vi med en handfull musiker för att skapa inte bara spel med musiktema utan en 360 graders upplevelse inklusive ”meet and greet”,samlarföremål med autografer, evenemang och mycket mer.

För fansen till Twisted Sister, Saxon, Annihilator, Testament och Helloween kommer detta att vara fantastiskt, men spelen är så bra och ser så bra ut att de kommer att locka en mycket bredare publik.”

 

Vilket spel var mest populärt 2019, och vilket spel har toppat 2020 än så länge?

”Ett av våra spel i serien med Rich Wilde, Tome of Madness, var ett riktigt bra släpp i mitten av 2019 och detta året startade bra med vår bästa lansering hittills: Legacy of Dead.

Jag vill också nämna några släpp från förra året som fortsätter att locka ny publik; Honey Rush, Sword and the Grail och Big Win 777 är tre spelmaskiner från 2019 som har spännande tillväxtkurvor när det gäller spelarintresse.”

 

Play´n GO är kända för spel med muskiband och rockstjärnor som testament och sabaton. Det verkar som om ni har en förkärlek för hårdrock och metal.

Finns det några planer på att lansera spelautomater som baseras på andra musikgenrer?

”Vi är väldigt stolta över våra slots med musiktema och de har också fått ett bra mottagande i casinovärlden. Som jag nämnde tidigare så planerar vi att fortsätta i samma linje, men det är en levande process. Vi kan inte säga att vi kommer att skapa den typen av slots, och inte heller att vi inte kommer att göra det. Vi får se vad markanden vill, och vilka möjligheter vi får.”

 

Hur går det till att komma på ett tema, eller hur väljer man ett tema för en ny slot?

”Precis som med så mycket annat i livet så börjar det med en idé. Den här idén kan dyka upp från i princip vad som helst; filmer, litteratur och kultur till exempel. Men det inkluderar också marknadsundersökningar och stark matematisk inrikting.”

 

Hur kommer det sig att ni alltid verkar veta vad spelarna vill ha? Använder ni en testpanel först?

”Vi lämnar inget åt slumpen, varje liten del av ett spel är ett gemensamt ansvar från teamet som skapar det till övriga avdelningar. Den här metoden gör att vi får bra resultat, och framför allt de bästa spelen som passar vår publik.

Vi sticker ut från våra konkurrenter med en hög grad av samarbetsvillighet och laganda som är nästan rebellisk. För oss på Play´n GO handlar det inte bara om att vi gillar de spel vi skapar – utan vi drivs av vår passion för att ge spelare den bästa upplevelsen. Varje dag!”

 

Vi har nyligen sett spelautomater som innehåller delar av Livespel för att ge spelare en social upplevelse. Gamification har också blivit stort.

Hur tror du att framtiden för slots ser ut och vilken utveckling kan spelare se fram emot från Play’n GO eller branschen som helhet?

”Om vi ​​talar gamification när det gäller funktioner som ingår i våra spel, har vi redan inkluderat många innovativa gamificationelement i våra titlar.

Big Win 777 lyckohjul, den simulerade hundkapplöpningen i Wildhound Derby och brädspelen som återfinns i våra brittiska slots är några fina exempel, men det här är bara steg ett.

När vi går framåt med att skapa nya temat och innovativa spel undersöker vi vad andra spelmedium gör och justerar spelen för att bäst passa vår publik och våra spelares förväntningar.

Precis som traditionella brädspel och videospel använder spel från vår bransch, kommer vi också att utöka våra teman för att skapa spel som sträcker sig från strategi till simulering. Vi ser detta som en ständigt växande riktning för casinospel.

Play´n GO är inte bara en innovatör, utan också en frontfigur när det gäller att sammanfoga rätt gamification med rätt speltitel. Det i sin tur leder till mer underhållning för spelare och är bara början på allt spännande som är på gång i branschen.”

 

I en intervju från 2018 antyddes det att ni utforskade möjligheten till integrering av AR (Augmented Reality) i era spel.  Är detta något ni fortfarande jobbar på, och om så är fallet, kan du berätta mer?

”Förra året lanserade vi vårt första 3D-spel – Contact. Det var en milstolpe för oss, och spelet mottogs väl på marknaden.

VR och AR är andra teknologier vi tittar på. Men själva teknologin måste först finnas tillgänglig för den stora massan, och finnas inkluderad i olika enheter innan det blir aktuellt. Det finns ingen mening med att bygga spel för en teknik som ännu inte är igång. Jag utmanar teknikbranschen att jobba vidare med detta; vi vill gärna visa vad vi kan!”


De åsikter som uttrycks på denna sida är de enskilda författarnas egna och skrivna enbart utifrån författarnas egen kapacitet och inte deras arbetsgivare eller XLMedia. Allt ansvar med avseende på åtgärder som vidtagits eller inte vidtagits baserat på innehållet på denna sida friskrivs härmed uttryckligen. Innehållet i denna text tillhandahålls precis ”som den är” och inga framställningar görs att innehållet är felfritt och inget ansvars tas om det innehåller felaktigheter. Innehållet här är inte avsedd att vara eller utgöra någon form av juridisk rådgivning utan all information, innehåll och material i denna utgåva finns endast för allmänt informationsändamål. Det är möjligt att informationen i denna utgåva inte är uppdaterad eller den mest aktuella informationen. Du bör kontakta din advokat för rådgivning med avseende på särskilda juridiska frågeställningar.